© 2016 Marijke Willems Equi Assist

BONUSMODULE

In deze module leer je welke aspecten je kunnen helpen als het gaat om presteren en optimale persoonlijke ontwikkeling. We bespreken welke elementen van belang zijn om het beste uit jezelf te kunnen halen. Topsporters weten het al lang: om bij de beste te horen is het al lang niet meer voldoende om alleen technisch en fysiek in topvorm te zijn. Ook mentaal zul je topfit moeten zijn om alles uit jezelf te kunnen halen. Een groot misverstand is dat mentale training alleen bedoeld is voor sporters die tegen problemen aanlopen. Natuurlijk is het zo dat mensen vaak aankloppen als er iets aan de hand is: de motivatie is weg, er is sprake van teveel spanning, na een blessure is er minder zelfvertrouwen. Maar ook als je al goed presteert, kun je je prestaties wellicht naar een nog hoger niveau tillen als je ook mentaal optimaal ontwikkeld bent. Dit kan door middel van vrij eenvoudige tools en technieken. Vandaag horen en direct toepassen. Maar mentaal sterk worden doe je niet in één dag. Ook dat is trainen, oefenen, tegen moeilijkheden aanlopen en daar mee om leren gaan. Maar welke elementen zijn nu van belang?

 

Klik HIER voor de bonusfilm

Doelen stellen

Het begint met de juiste doelen stellen. In deze online cursus hebben we daar al even aandacht aan besteedt. Als je geen of de verkeerde doelen stelt, kan dit van invloed zijn op je zelfvertrouwen, motivatie, concentratie en focus en op je spanningsniveau. Als je weet wat je taak is, weet je waar je aan moet werken en weet je waar je mee bezig moet zijn.

 

 

Aandacht en focus

Vervolgens is het heel belangrijk je goed te kunnen focussen. Ben jij bezig met je taak of laat jij je afleiden? Kun jij schakelen op de momenten dat het nodig is?

Weet jij waar je focus zou moeten liggen? Sporters geven aan dat hun beste prestaties geleverd zijn op het moment dat zij in een ‘flow’ zaten: een toestand waarin alles vanzelf lijkt te gaan en alle puzzelstukjes in elkaar lijken te passen. Je kunt jezelf trainen en er door middel van tools voor zorgen dat de kans dat je in die flow terechtkomt zo groot mogelijk wordt. Bedenk eens voor jezelf wanneer jij voor het laatst zo’n ‘flow’ hebt ervaren en schrijf eens op wat de kenmerken en omstandigheden waren. Wat kun je doen om de volgende keer in zo’n zelfde situatie / gevoel terecht te komen? 

 

 

Spanningsregulatie

Het is belangrijk dat je spanning bij jezelf leert herkennen en dat je leert waardoor die spanning ontstaat. Vervolgens kun je aan de slag om jouw optimale spanningsniveau op te zoeken en je spanningstoestand te kunnen beïnvloeden.

Als je te zenuwachtig bent kun je vaak niet meer presteren, maar als een situatie je niets doet ben je niet scherp genoeg. Het is dus belangrijk om balans te vinden tussen te gespannen en te ontspannen.

 

 

Negatieve gedachten

Vaak worden we belemmerd door negatieve gedachte en lelijke stemmetjes in ons hoofd. Het is belangrijk deze gedachten te kunnen controleren of er op zijn minst te leren hoe je met deze negatieve gedachten en stemmen omgaat. En hoe bekijk jij een situatie? Ben jij geneigd om naar het positieve of het negatieve te kijken? En wat zou je op een bepaald moment het beste helpen?

 

Wedstrijdvoorbereiding, routines en omgaan met tegenslagen

Hoe kun je ervoor zorgen dat je er staat op het moment supreme? Wat gaat jou helpen om de kans op succes zo groot mogelijk te maken? Wat doe je wel en wat doe je niet? Wat werkt bij jou en wat niet? En als het nou helemaal misgaat, wat doe je dan?

 

Motivatie

Bedenk eens voor jezelf: wat motiveert jou? Maar ook: wat motiveert je hond? En wat zorgt ervoor dat je juist niet gemotiveerd bent? En dezelfde vraag voor je hond? Wat maakt dat je zoveel tijd en energie in je hobby steekt? En hoe ga je om met tegenslagen en teleurstellingen?

 

Bovenstaande onderwerpen zijn een greep uit de thema’s die aan bod komen in de mentale training. Nu weet je waar je aan kunt werken en wellicht heb je al ideeën wat voor jou werkt en wat niet. Probeer eens uit en onthoud: doe meer van wat werkt, en doe anders als het niet werkt.