Toen ik Tineke Bartels afgelopen weekend hoorde zeggen dat juereren ook topsport is en dat juryleden ook moeten leren omgaan met druk en mentaal weerbaar moeten zijn, maakte mijn hart een sprongetje. Want: dat is precies wat ik in mijn sollicitatiebrief schreef (in iets andere bewoordingen) toen ik solliciteerde voor een opleidingsplek tot jurylid dressuur. Het was voor mij ook een teken dat ik nu echt in actie moest komen. En daar is hij dan: de online training 'Omgaan met druk voor de official'. 

Wat leer je in deze training? 

De training bestaat uit 6 modules. Deze modules gaan je helpen mentaal weerbaar te worden en de juiste mindset te ontwikkelen, zodat jij je taak als jury in mentaal opzicht goed kunt uitvoeren.  

INHOUD

  • Module 1: Over focus en afleiding

Als official wordt er soms een flinke taak van je verwacht: je wordt geacht enkele uren geconcentreerd te kijken naar combinaties en die afzonderlijk van elkaar te beoordelen op hun kunnen. Dit vergt dus iets van je volgehouden aandacht. Je moet bezig blijven met de combinaties die in de ring zijn.

Tegelijkertijd moet je kunnen schakelen: je bent verantwoordelijk voor je schrijver, moet de proef in de gaten houden, schakelen tussen proeven (soms moet je in 3 uur tijd wel 6 verschillende proeven beoordelen), schakelen tussen combinaties, schakelen binnen combinaties.

En je moet kunnen omgaan met afleidingen: de organisatie die protocollen komen halen, een fout die gemaakt wordt in de proef waardoor je moet opzoeken wat nu te doen, een gerenormeerde trainer die langs de kant staat te kijken, een ruiter waarvan je weet dat je volgende week bij hem in de ring moet rijden.

 

Jureren vergt dus veel van je aandacht en concentratie.

Je focus goed kunnen houden is vaak de sleutel tot een goede prestatie, terwijl het verliezen van je focus juist vaak de sleutel is tot verlies.

Denk maar eens terug aan de Olympische Spelen van 2010 waarbij Gerard Kemkers Sven Kramer de verkeerde baan inloost. Gerard Kemkers is bezig met het scorebord en zijn focus is even niet op de baan gericht. Vervolgens raakt in de war bij de wissel van Sven omdat de positie ten opzichte van zijn tegenstander dan niet meer klopt. Een split second aandachtsverlies van zijn hoofdtaak en het gaat gigantisch mis.

Of de keeper die dolblij is dat hij een doelpunt heeft voorkomen, buiten zijn goal rent en niet doorheeft dat de bal alsnog over de lijn rolt.

De wielrenner die vlak voor de finish juigt, hierdoor valt en niet als eerste over de finish komt.

En terug naar het jureren: de ruiter rijdt verkeerd, je bent in de war, kijkt in je boekje en mist de volgende oefening.

In deze module leer je hoe aandacht en focus werken en hoe we gebruik kunnen maken van onze mogelijkheden. Je leert wat afleidingen zijn en we gaan aan de slag met oefeningen en tools om je focus te verbeteren.

  • Module 2: Doelen en motivatie

Om goed gefocust te kunnen zijn, moet je allereerst heel goed weten wat je taak is. Want als je taak niet helder is, dan wordt focussen lastig. Ook je motivatie speelt mee in het al dan niet leveren van een prestatie. Hoe deze concepten je kunnen helpen om een goede prestatie te leveren, wordt behandeld in de tweede module.

 

  • Module 3: Zelfvertrouwen en onzekerheid

Je bet ingedeeld voor een belangrijke wedstrijd. De lat ligt best hoog. De uitkomsten van de wedstrijd hangen mede af van jouw jureren. Ruiters, ouders, sponsors, trainers, allemaal vinden ze iets van de uitslag. Je medejurylid is een ervaren jury. Je kijkt tegen deze persoon op. Hoe ga je om met deze vormen van druk? Hoe zorg je ervoor dat je vol vertrouwen je juryhokje instapt en ook weer uitstapt?

 

  • Module 4: Gedachte controle

Hoe gaan we om met disfunctionele, niet-helpende en sabborterende gedachten? Hoe kunnen we een goede mindset hanteren? Hoe kunnen we gedachten voor ons laten werken in plaats van tegen ons? Hoe kunnen we onze eigen beste coach zijn? Dat zijn de onderwerpen die in module 4 aan bod komen.

 

  • Module 5: Spanningsregulatie

We hebben een bepaald activatieniveau nodig om te kunnen presteren. Als we in Netflix-modus zijn, zijn we nooit scherp genoeg om het beste uit onszelf en de situatie te halen. Hoe kunnen we onze zenuwen controleren? Hoe kunnen we ons activatieniveau reguleren? Wat is de functie van spanning? Hoe kunnen we dit voor ons laten werken in plaats van tegen ons?

 

  • Module 6: Opnieuwe focus

In deze afsluitende module komen alle modules samen. We kijken opnieuw naar de modellen van aandacht en beschouwen wat we kunnen doen om mentaal klaar te zijn om de job te kunnen klaren.

Na het volgen van deze cursus weet welke mentale aspecten belangrijk zijn om een prestatie te kunnen leveren. Je weet wat je te doen staat om een juiste mindset te ontwikkelen en om mentaal weerbaarder te worden. Door middel van de oefeningen kun jij werken aan je eigen mentale weerbaarheid

Bijkomend voordeel is dat de cursus je niet alleen gaat helpen in de functie van jurylid, maar ook als ruiter, trainer en in het dagelijks leven. Want presteren doen we elke dag! Dat maakt deze training een soort van levenslessen kunnen zijn ;-) ;-)

 

HOE

Gedurende 6 weken krijg je wekelijks toegang tot een nieuwe module. De moduele bestaat uit een trainings podcast/video en uit opdrachten/werkbladen. Ook zullen geregeld Q&A – momenten ingepland worden waarin ik vragen behandel.

INVESTERING

De kosten voor deze training bedragen tot de start van de training (7 maart) 97 euro. Daarna zullen de kosten 197 euro bedragen. 

Ik heb zelf de juryopleiding - B/L met goed gevolg afgerond en mijn intentie is om ook de vervolgopleidingen te gaan volgen. Ik heb zelf ervaring in de sport tot en met het Z2 dressuur. Als geen ander weet ik hoe het is om druk te ervaren, onzeker te zijn, gek te worden van spanning. Maar ook hoe het is om te dealen met blessures, tegenslagen en teleurstellingen. 

Met mijn professionele kennis en ervaring als psycholoog en docent in combinatie met mijn praktijkervaring en mijn persoonlijke ervaring, kan ik mensen enthousiasmeren en ze bewust maken. Ik leef in de veronderstelling dat het heel belangrijk is voor de paardensport als mensen mentaal weerbaar zijn en met hun taak bezig kunnen zijn, waarbij ze kunnen omgaan met druk en afleiding en waarbij ze het beste uit zichzelf en hun paard kunnen halen op een eerlijke manier. Ik zie het dan ook als een missie om hier een bijdrage aan te kunnen leveren.

© 2016 Marijke Willems Equi Assist