© 2016 Marijke Willems Equi Assist

Unknown Track - Unknown Artist
00:00 / 00:00

#3: Hoe omgaan met niet helpende emoties

 

Ik krijg geregeld de vraag hoe om te gaan met negatieve emoties. Deze vraag komt zowel van de sporter zelf als van begeleiders en trainers. In deze podcast leer je een oefening die je kan helpen om te gaan met vervelende en niet helpende emoties. 

Eigenlijk zou het het best zijn als je vooraf weet hoe je kunt voorkomen dat je emoties het gaan overnemen. De gremlin temmen is wat we gaan doen.

Lukt het niet en schiet je toch in emotie, dan kan de oefening in de podcast je helpen. 

Ik ben benieuwd hoe deze oefening voor jou gaat uitpakken. 

Even een side-note: als ik zeg dat mensen hun emoties even de vrije loop moeten laten dan bedoel ik natuurlijk wel binnen de perken. Agressie en zelfdestructief gedrag kunnen vanzelfsprekend niet getolereerd worden. 

#2: Als je mind er klaar voor is zul je ontvangen

(klik op de afbeelding of klik HIER)

Soms zijn mensen cynisch en beweren dat mentale training onzin is: als iedereen de trucjes zou toepassen zou iedereen eerste moeten worden en dat gebeurt niet dus het werkt niet. Een interessante opmerking waar ik in deze podcast graag verder over wil doorpraten. Want: wat is je echte doel? En accepteer je jouw niveau zoals het nu is? Accepteer je jouw leerweg? Doe je er ECHT alles aan om bij je doel uit te komen? Of jump je stiekem direct naar het einddoel waardoor je afgeleid bent van het hier en nu (je taak) en dus zit in 'is behoort te zijn'? 

Maak jezelf mentaal klaar zodat je kunt ontvangen. 

#1: Hoe om te gaan met niet helpende feedback (klik op de afbeelding of klik HIER)

Ik kreeg een vraag van een van mijn deelnemers . Deze deelnemer gaf aan dat de aandacht zo snel verlegd wordt naar andere mensen, en dan met name naar de negatieve verhalen en negatieve feedback die rondgaat. Dit leidt af en zorgt voor minder goede prestaties. In deze video/podcast vertel ik hoe je hiermee kunt omgaan. 

Link naar de video 'Help ze kijken naar me'

Opdracht:

1. Inventariseer je belemmerende overtuiging

2. Is de overtuiging waar? Ja? Kun je er wat aan doen? Ja? Kom in actie. Is hij niet waar? Kies er dan voor hem niet te geloven

3. Kies een nieuwe, helpende, realistische overtuiging

4. Elke keer dat de belemmerende, niet helpende overtuiging voorbij komt, besef je dat het een gedachte is en dat een gedachte niet perse waar is. Je KIEST ervoor deze gedachte niet te geloven (verbrand hem ritueel) en kiest voor de helpende gedachte. Je KIEST voor de nieuwe,  helpende overtuiging.