© 2016 Marijke Willems Equi Assist

Angst de baas

February 11, 2017

 

 

Soms gebeurt er iets waardoor je angstig kunt worden. Meestal slijt die angst naar verloop van tijd, maar soms neemt de angst dusdanige vormen aan dat het je belemmert in je functioneren. Dan is het misschien tijd om iets aan deze angst te gaan doen. Mentale training kan je daarbij helpen.

 

Wat is angst?

Angst is een emotie die je helpt je lichaam klaar te maken voor reactie als er gevaar dreigt. Je lichaam komt in een staat van paraatheid. Je hart gaat sneller kloppen, je bloeddruk gaat omhoog, je spieren spannen zich aan, je transpireert en je ademhaling versnelt.Angst kan een heel nuttige emotie zijn in een potentieel gevaarlijke situatie. Als jij een weg wil oversteken en er komt een auto om de hoek, dan zorgt angst ervoor dat je op tijd kunt reageren, bijna uit reflex. Als jij hardloopt en je ziet een adder liggen, idem. Angst is in principe een normale reactie op een lastige situatie. Het maakt je extra alert en bereidt je zo voor op een mogelijk gevaarlijke situatie. Maar wanneer angst regelmatig voorkomt, langer aanhoudt, heviger is en niet meer in verhouding staat tot dat waar je bang voor bent, kan het je behoorlijk in de weg zitten. En heel vaak is angst irreëel omdat we bang zijn voor iets dan misschien mogelijk wel zou kunnen gebeuren. Sonja Braafhart noemt angst in haar boek 'Vrij met je paard' ook wel een 'Aangeleerde Negatieve Gedachte Systematisch Toegepast'.

 

Angst kan verschillende reacties oproepen: flight, fight of freeze. Angst kan je de neiging geven te vluchten, in de aanval te willen gaan, of ervoor zorgen dat je bevriest.

 

Wat gebeurt er bij angst?

Angst ontstaat vaak omdat je een vervelende situatie hebt meegemaakt. Je bent bijvoorbeeld van je paard gevallen of je bent flink gebeten door je hond. Het is heel logisch dat er angst ontstaat als je een gevaarlijke of nare situatie hebt meegemaakt. Wat er vaak gebeurt, is dat we in ons hoofd rampscenario's gaan afspelen: wat als het weer gebeurt? Wat als mijn paard schrikt? Straks kom ik er niet zo goed vanaf. We richten onze aandacht op alles wat mogelijk gevaarlijk kan zijn.

Bij angst is er dus sprake van hinderlijke, disfunctionele gedachte. Ook ligt onze focus bij angst vaak op de verkeerde aspecten: onze aandacht gaat uit naar potentieel gevaar en hierdoor kunnen we situaties gaan ontwijken of kunnen zelfs paniekaanvallen ontstaan. Ons paard of onze hond reageert hierop (waarschijnlijk met spanning!) waardoor we wellicht nog meer gespannen raken.

 

Wat te doen?

D.m.v. mentale training gaan we aan de slag met je angstklachten. Door te werken aan de lichamelijke spanning die er ontstaat, door middel van gedachtecontrole en het ontwikkelen van zelfvertrouwen, door uit te puzzelen wat je precies angstig maakt en hier op probleemoplossende wijze mee om te gaan, door middel van het leren sturen van je focus en aandacht en door middel van het inzetten van visualisatieoefeningen.

 

Je kunt je angstklachten weer de baas worden! Wil je meer informatie, neem dan contact met me op via info@equi-assist.nl

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Uitgelichte berichten

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Recente berichten

February 26, 2018

November 24, 2017

October 15, 2017

Please reload

Archief