Psychologie in de hondensport: ik ben toch niet gek? - Deel 2 Vooroordelen

February 11, 2017

 

 

In de blog van van vorige week schreef ik dat het bijna wel lijkt alsof er een taboe rust op mentale training in de hondensport. Het lijkt wel een zwakte om te willen werken aan je mindset! Op zijn minst lijken er een aantal vooroordelen te heersen. In dit artikel wil ik een aantal veelgehoorde misverstanden met jullie delen en hopelijk kan ik ze wegnemen.

 

Misverstand 1: Mentale training is alleen voor mensen die iets mankeren

Een veelgehoord vooroordeel is dat je ‘gek’ moet zijn of een probleem moet hebben om naar een cursus te gaan die je mentaal sterker maakt. Natuurlijk lopen de meeste deelnemers ergens tegenaan maar het doel van deelname aan training is om sportprestaties te verbeteren. Mensen die echt psychisch ‘iets mankeren’ en vooral dat stuk willen oplossen zitten in deze training niet echt op hun plek. Die kunnen beter naar een coach of psycholoog voor professionele begeleiding of therapie. De mentale training is juist voor sporters die zichzelf willen ontwikkelen in de sport en op persoonlijk vlak. Zij willen (nog) betere sportresultaten behalen en weten dat ze dit kunnen bereiken door hun mindset te verbeteren. Kijk maar eens naar de Olympische spelen nu: de atleten met de beste resultaten zijn ook de atleten met de sterkste mentale vaardigheden. Fouten en vergissingen kunnen vooral ook mentaal verklaard worden. Intrigerend idee hè? Dat je mindset net het verschil kan maken!

 

Misverstand 2: Mentale training is alleen voor mensen die last hebben van wedstrijdspanning

Nee hoor! Dit zijn wel vaak de mensen die als eerst om advies komen vragen en die vaak heel veel baat hebben bij de training (alhoewel, net als sporters die willen werken aan motivatie, focus, herstellende zijn van een blessure...), maar mentale training gaat veel verder dan alleen je zenuwen onder controle kunnen krijgen. Het gaat ook om motivatie, de juiste doelen leren stellen, energiemanagement, zelfvertrouwen, wedstrijdvoorbereiding en ook om je spanningsniveau te leren reguleren. Ikzelf bijvoorbeeld merkte geregeld dat ik na het eerste onderdeel geen energie meer had. Ik vroeg me af waar ik mee bezig was en kon me er bijna niet toe zetten om de ring weer in te rijden of het veld op te lopen. Mijn spanningsniveau was m.a.w. te laag en ook aan mijn motivatie kon wat gewerkt worden. Thema’s die prima aan bod kunnen komen!

 

Misverstand 3: Ik heb geen last van spanning, het ligt aan mijn hond!

Tja… We werken nu eenmaal met dieren die overleven door te communiceren met heel subtiele lichaamssignalen en te reageren op de meest subtiele signalen. Een hond heeft sneller door wanneer wij gespannen raken dan wij zelf. Het is aan ons als geleiders om snel mentaal te kunnen herstellen zodat we goed met onze hond kunnen samenwerken. En ook al ligt het wel aan onze hond: dan moeten wij daar toch mee om leren gaan. Het gaat bij mentale training ook om probleemoplossingsvaardigheden te leren toepassen.

 

Misverstand 4: Mentale training is alleen voor de toppers

Nee hoor, dat is echt een misverstand. Mensen gaan op wedstrijd of examen met een doel: zij willen een bepaalde prestatie neerzetten of een doel behalen. Iedereen kan iets hebben aan de technieken die worden behandeld, ongeacht het niveau. En als je ze aanleert op momenten dat de druk nog niet zo hoog ligt, kun je het vaak makkelijker toepassen als het er straks echt op aan komt!

 

Misverstand 5: Mentale training is er alleen voor als je wedstrijden loopt

Nee hoor! Iedereen die sterker in zijn (mentale) schoenen wil komen te staan kan baat hebben bij de training. Of je nu shows loopt, clinics etc. Ook werkt de training goed bij angstproblematiek, motivatieproblemen en onzekerheid. Eigenlijk is de training een manier van persoonlijke ontwikkeling, en onze honden helpen ons daarbij, fijn toch?

 

Misverstand 6: Je leert trucjes die er in no time voor zorgen dat alles veel beter gaat

Nee, helaas, zo werkt het niet. Het zijn technieken die aangeleerd en geoefend moeten worden. Ze moeten eigen worden en je moet er handig in worden. Het is echt een training waarbij je bewust moet oefenen met de vaardigheden. Ze vervangen ook zeker de technische aspecten van het handlen niet maar werken aanvullend. De tools zijn wel direct toe te passen en je zult direct verschil merken.

 

Misverstand 7: Na de training ben ik nooit meer zenuwachtig

Ook hierin moet ik je teleurstellen... Enige mate van spanning heb je ook nodig anders is de situatie ook niet belangrijk genoeg en ben je waarschijnlijk niet scherp genoeg. Wel leer je om ondanks de spanning toch te kunnen blijven nadenken en te kunnen blijven presteren. Je leert dat deze twee goed samen kunnen gaan.

 

Wat het je wel gaat opleveren? Dan verwijs ik je naar het blog van vorige week :-)

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Uitgelichte berichten

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Recente berichten

February 26, 2018

November 24, 2017

October 15, 2017

Please reload

Archief