Stresskip de baas - 6 tips om spanning beter te kunnen handelen

February 11, 2017

 

Alhoewel mentale training, zoals in eerdere blogs besproken, zeker niet alleen is voor mensen met spanningsklachten, melden toch wel veel honden- of paardensporters zich met deze 'klacht'. In deze blog deel ik een aantal tips met je die je kunnen helpen om te gaan met deze spanning.

 

TIP 1: Weet wat er van je verwacht wordt

Stress ontstaat vaak omdat we een verschil ervaren tussen datgene wat (we denken dat er!) van ons verwacht wordt, en wat we (denken te!!) kunnen. Als dit verschil klein is, zal er minder spanning zijn dan wanneer dit verschil heel groot is. Het is daarom allereerst belangrijk dat je weet wat er van je verwacht wordt. Dit kun je doen door een prestatieprofiel op te stellen. Hoe dit moet bespreek ik in de gratis 6-daagse challenge 'Haal meer uit je training' (nieuwsgierig? Klik dan op DEZE link)

 

TIP 2: Weet dat je het kunt

Ja, zul je nu misschien denken, wat is dat nu voor een waardeloze tip! Als ik zou weten dat ik het zou kunnen zou ik toch niet zenuwachtig zijn? En toch... Als je weet wat er van je wordt verwacht, kun je ook bepalen waar je op moet trainen. En als je weet waar je op moet trainen, kun je ook bijhouden of iets lukt of niet. En als iets meestal lukt, kun je er vanuit gaan dat je het kunt. Toch? Nu hoor ik je denken: 'Maar als ik het in de training kan, wil dat nog niet zeggen dat dit op vreemd terrein ook kan'. Nee, dat klopt. En dat kom ik bij tip 3.

 

TIP 3: Bouw wedstrijd / examen / showroutine in

Het lopen van examens, wedstrijden of shows zou onderdeel moeten zijn van je training. Als de oefeningen 80% van de tijd goed lukken als je thuis traint, dan kun je er vanuit gaan dat de oefening vrij goed bevestigd is. Maar dan is het zaak om te onderzoeken hoe het gaat als je op vreemd terrein bent, als je onder spanning staat, onder andere omstandigheden dan normaal. Dit zou je kunnen zien als een soort van toetsingsmoment. Natuurlijk wil je zo goed mogelijk presteren, maar soms betekent dat ook dat je moet oefenen met het lopen van examens of wedstrijden. En er dan moet achterkomen waar je tegenaanloopt en dus weer nieuwe leerpunten van moet maken.

 

TIP 4: Focus je op je taak

Mensen die overmatig spanning ervaren, zijn vaak niet bezig met hun taak (het zo goed mogelijk laten slagen van de oefeningen, opdracht, parcours, etc.), maar vaak ook met hun aandacht bij zaken die niets met hun taak te maken heeft. 'Zie die dan kijken, hij moet me niet, hij lacht me uit!'; 'Shit, een oefening mislukt, nu zal alles wel misgaan'; 'Waarom lukt het nu niet? Thuis lukt het wel!'. Probeer bezig te zijn met je taak en met wat er voor nodig is om deze taak te laten slagen.

 

 

TIP 5: Stel uitdagende, maar controleerbare en realistische doelen

Wat wil je bereiken? Doelen die jij kunt controleren zullen minder stress opleveren dan doelen die niet binnen jouw controle liggen. Een doel wat jij niet kunt controleren is bijvoorbeeld: 'Ik wil dat de keurmeester tevreden over me is' of: 'Ik wil vandaag de beste zijn'. Deze doelen zijn namelijk afhankelijk van de ander: het eerste doel van de mening van de keurmeester en het tweede doel van de overige deelnemers. Stel doelen die jij zelf kunt controleren.

 

TIP 6: Relax

Probeer te ontspannen. Dit kan door rustige muziek te luisteren, met iemand te kletsen, je toe te laten spreken, ontspanningsoefeningen te doen, etc.

Je merkt al dat bij het leren omgaan met spanning diverse mentale vaardigheden om de hoek komen kijken: focus, doelen stellen, aandacht, spanningsregulatie, gedachtecontrole, zelfvertrouwen.... Bovenstaande tips gaan je zeker helpen. Wil je nu meer leren? In de training 'Beter presteren begint met jezelf' gaan we op al deze aspecten in. Meer informatie over deze training vind je HIER.

 

Vind je een hele cursus nog wat teveel van het goede maar wil je wel leren hoe je je spanningsniveau beter onder controle kunt krijgen? Dan is de cursus 'Spanning de baas' misschien wel iets voor jou. Meer informatie over deze training vind je HIER.

Of merk je dat je vooral moeite hebt met de juiste focus? Dan is de cursus 'Focus en aandacht' misschien iets voor jou. Meer informatie over deze training vind je HIER.

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Uitgelichte berichten

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Recente berichten

February 26, 2018

November 24, 2017

October 15, 2017

Please reload

Archief
Please reload

Zoeken op tags
Please reload

Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square

© 2016 Marijke Willems Equi Assist